Wassen is gelukkig makkelijk tegenwoordig. We wassen er dan ook lustig op los. De was en wat wasmiddel en de wasmachine doet verder het werk. We zweten gelukkig niet langer boven een wastobbe net
als vroeger.
Wassen kost wel de nodige energie en water.
Hoeveel, dat hangt af van de wasmachine die je hebt, het programma en het wasmiddel dat er gebruikt wordt.
Duurzaam wassen is erg in opkomst. Allerlei campagnes vragen aandacht voor schoner en bewuster wassen. Eigenlijk tot vervelends toe.
We behoren meer aandacht te besteden aan de uitstoot van broeikas en CO2, maar wat blijkt? Nogal wat Nederlanders vinden de milieucampagnes nietszeggend en saai (40 procent). Dan worden de
campagnes ook nog nietszeggend gevonden (dat vindt circa 25 procent). Als de overheid dan investeert in allerlei communicatiemiddelen voor milieucampagnes, blijkt dat 1 op de 3 ze vaag vindt. Een
meerderheid van de vrouwen (6 van de 10) geeft aan dat ze het afgelopen jaar niets meer voor het milieu heeft gedaan rondom wassen.
Het is niet dat Nederlanders zich niet geroepen voelen om iets voor het milieu te doen. Er is zeker animo als het minder geld en moeite kost. Opvallend is dat een groot deel (ruim een kwart)
extra milieumaatregelen zou nemen als het wassen leuker wordt gemaakt. Daarnaast geldt voor meer dan de helft, (54 procent) dat ze toch een goed gevoel hebben als ze iets voor het milieu doen. De
overheid voert milieubeleid uit met behulp van verschillende instrumenten, zoals milieueducatie, voorschriften, belastingen en subsidies.
Fabrikanten doen hun best om wasmiddelen te produceren die ecologisch zijn of pretenderen dat te zijn. Zodat we als consument "schoner" kunnen wassen. Maar kunnen we de overheid met zijn campagnes, de fabrikanten en de winkeliers serieus nemen? Bekijk de etiketten maar eens goed! Je kunt dit scharen onder zogenaamd greenwashing en vals verduurzamen.
Moeten we deze milieucampagnes wel serieus nemen zolang de overheid in deze praktijken geen voortouw neemt, fabrikanten alleen maar gaan voor winst en de overheid dit accepteert en de winkels
niet kritisch genoeg zijn op wat ze verkopen? De campagnes zijn mogelijk wel de grootste energievreters en ze mogen best wat geld kosten. Daarnaast lijkt in de campagnes dat biologisch
wassen erg ingewikkeld is. Is het idee dan niet gewoon om deze campagnes minder serieus te nemen en je gewoon bewust te worden van het volgende:
Milieu of omgeving is het geheel van voorwaarden en invloeden die voor het leven van organismen zoals mens, dier, plant en voor levensgemeenschappen van essentieel belang zijn. Het
is de omgeving waarin de organismen leven. Het principe van de ecologie is de relatie tussen organisme, mensen en hun omgeving en hoe we daar in acteren.
Zuivere zeep doet het gewoon anders. In het doolhof van informatie werken wij no-nonsense. Met volledig natuurlijke zouten en minerale stoffen. Waarom zou het oude niet goed genoeg zijn? Wij gaan
voorbij de hype en gebruiken gewoon ons gezond verstand. Dus niets nieuws onder de zon bij Zuivere zeep. Of toch wel...?
Zuivere zeep maakt alles voor jou met de hand en op ambachtelijke wijze. De meeste producten gaan pas 'in de maak' als ze worden besteld. Ontdek hier de natuurlijke grondstoffen waarmee Zuivere zeep werkt!
PS:
- Hangt jouw was weleens aan de waslijn?
- Lucht je af en toe kleding i.p.v. deze te wassen?
- Doe je wel eens een handwasje i.p.v. een machinewas?
- Haal jij alleen de vlek uit de kleding of stop je het in de wasmachine?
Heb je tips om duurzamer te wassen? Deel ze gerust in de comments!
Waarom moeilijk doen als biologisch en duurzaam makkelijk is?
Reactie schrijven